Perscommunicatie
Perscommunicatie voor ondernemers met maatschappelijke impact
Je hebt een verhaal te vertellen of gewoonweg nieuws dat je met de wereld - of een stukje ervan - wil delen. Maar hoe zorg je dat het niet verloren gaat in de overvolle mailbox van journalisten en redacties?
​
Met een interessante invalshoek, een sterk opgebouwde boodschap en een goed netwerk help ik je om je verhaal naar buiten te brengen. Bij de juiste media, op maat van je doelpubliek.
Wat is perscommunicatie?
Perscommunicatie gaat over aanwezig zijn in de klassieke media: kranten, radio, televisie en online nieuwsplatformen. Alles begint met de nieuwswaarde van je verhaal. Is het interessant én actueel? Past het bij het doelpubliek van het nieuwskanaal?
Goede perscommunicatie vergroot niet alleen je zichtbaarheid, maar ook je geloofwaardigheid. Een artikel of interview in een krant, radio-uitzending of vakblad geeft je verhaal meer gewicht dan eender welke advertentie. Daarom heet dit ook 'earned media': het toont aan dat anderen jouw verhaal de moeite waard vinden om te brengen.
In tegenstelling tot marketingcommunicatie (waar je zelf de controle over hebt) geef je bij perscommunicatie je verhaal deels uit handen. Journalisten beslissen of ze er iets mee doen. Daarom moet je boodschap scherp, relevant en nieuwswaardig zijn.
Voor wie?
Perscommunicatie is er voor wie iets nieuws of waardevols te delen heeft en iemand wil inschakelen om het zichtbaar te maken via de pers.
​
-
Je start een nieuw project of bedrijf
-
Je organiseert een maatschappelijk initiatief
-
Je wil zichtbaarheid als expert
-
Je wil op regelmatige basis berichten over wat jouw organisatie doet​

Hoe ga ik te werk?
-
We starten met een verkennend gesprek. Je vertelt waar je mee bezig bent, wat je nieuws of verhaal is.
-
Vervolgens gaan we op zoek naar een interessante invalshoek.
-
Ik verfijn je boodschap en maak er een nieuwswaardig persbericht van.
-
Ik selecteer relevante media en journalisten en zorg voor de verspreiding.
-
Ik hou bij waar het verschijnt en zorg voor opvolging.​​
Wat levert het op?
-
Zichtbaarheid in de media
-
Meer vertrouwen bij je doelpubliek
-
Een sterkere reputatie als expert of organisatie
-
Een professioneel opgebouwde persaanpak die je later opnieuw kan inzetten